Verslag en foto’s van M. Roodenburg

De laatste race van ons seizoen stond op het programma.
Na 2 jaar Junior Max hebben we besloten om Sen voor deze laatste wedstrijd in te schrijven in de volgende klasse, de Rotax Senior Max.
Dat is de klasse waar Sen ook in 2020 in zal starten, dus dit leek ons een goede training.

Vrijdag was het in alle 5 de sessies kletsnat en dat is niet ideaal om te wennen aan het extra motorvermogen, want het was heel lastig om het vermogen op de wielen te krijgen op een natte en gladde baan.

De opzet van de BNL is trainen op vrijdag. Op zaterdag als zondag is een afzonderlijk wedstrijdprogramma. Dat is leuk, want je rijdt dan veel races in een weekend. Op beide dagen een vrije training, kwalificatie, twee series, eventueel een second chance en een Final en je leert daar heel veel van.

Het startveld in de Senior Max bestond uit 44 coureurs uit diverse landen van Europa en daarbuiten.

Zaterdagochtend was het droog, maar de baan was nog niet droog en dus sloegen we de vrije training over, want dat leek ons zinloos.
Zaterdagochtend om 09.15 uur werd de kwalificatie van groep 2 gereden op een nieuwe set banden (verplicht) en Sen realiseerde een 13e tijd.
Vervolgens moesten er twee series gereden worden. Sen mocht de eerste serie starten op P17 aan de buitenkant en kwam als 13e over de finish en na een straf werd hij 15e.
De tweede serie vanaf P17 starten en ook weer als 15e over de streep.
Hiermee had hij zich rechtstreeks geplaatst voor de Final op P22 en dat was boven verwachting!
De Final ging helaas niet zo lekker en eindigde voor Sen op P30.
Hij liet zich aftroeven en leek wat onder de indruk van de grote mannen in deze klasse.

Zondagochtend was het helaas heel nat en het zou de hele dag door flink regenen.
Het was flink omschakelen ten opzichte van de vorige dag naar de regen afstelling.

In de training was Sen duidelijk te langzaam en ook in de kwalificatie ging het helemaal niet beter, terwijl hij wel op veel nieuwere regenbanden reed. Nee, P20 in groep 2 was teleurstellend.
De eerste serie eindigde voor Sen op P22, terwijl hij van de achterste startrij was vertrokken (P28).
De tweede serie ging minder goed en Sen eindigde, mede door een ingeklikte bumper, op P27.
Dat was zeker niet genoeg om zich rechtstreeks te plaatsen voor de Final.
Sen moest een second chance rijden en mocht starten op P12. Alleen de eerste 8 rijders zouden alsnog doorgaan naar de Final.
Sen reed eigenlijk best goed in deze Second Chance, maar kwam als 9e over de streep. Echter, een andere rijder kreeg na afloop een straf van 5 seconden en hierdoor mocht Sen alsnog als 36e en laatste starten in de Final.
Dat was een cadeautje..

Het was in de Final te zien dat Sen dit cadeau wel met beide handen aan greep om het weekend goed te eindigen!
Met een 1.16.8 reed hij zijn persoonlijk snelste ronde op een natte baan, dus dat was prima.
En helaas weer een ingeklikte bumper en dus straf, maar op P25 in de Final is een beter resultaat dan verwacht.

Sen bedankt zijn sponsoren Geijsel Kroon, OTUA.nl, Bouwbedrijf Jan Piet Leguijt, ROFINA, Era Richmen en Attentio Zeefdruk voor de ondersteuning en het mooie en leerzame seizoen.

De komende maanden zal Sen proberen de altijd lastige sponsoring voor 2020 rond te krijgen!