Een nieuw race seizoen voor Sen gaat van start. Sommige coureurs hebben al een BNL Kick-Off event gereden en/of een NK-wedstrijd, allebei op Genk. Die rijders hebben alvast een voorsprongetje.

De afgelopen maanden zijn de nodige voorbereidingen getroffen; we hebben er veel zin in!

In 2019 staat Sen ingeschreven voor wedstrijden van  de BNL Karting Series (Genk 2x), de Rotax Max Euro Trophy (Genk & Wackersdorf), NK-2 takt (Mariembourg & Kerpen) en Rotax International Trophy (Le Mans). Evenals vorig jaar rijdt Sen in de klasse Junior Max.

Dat betekent dat we al onze wedstrijden over de grens rijden.

Met dank aan onze sponsoren Geijsel Kroon, OTUA.nl, Bouwbedrijf Jan Piet Leguijt, ROFINA, Era Richmen en Attentio Zeefdruk zijn we klaar voor het nieuwe seizoen.

Nog niet zo lang geleden is het nieuwe Kosmic chassis van Sen opgebouwd en deze heeft hij enkele weken geleden kort getest op Genk. Geen al te intensieve voorbereiding en de laatste race dateert van september vorig jaar in Wackersdorf…

We vertrokken donderdagmiddag naar Genk, zodat we vrijdagochtend de eerste training om 09.00 uur uitgerust konden starten. Het was een mooie en zonnige dag.

We stonden helemaal alleen in de tent van Montfoort Motorsports met Hans van Zuylen als begeleider.

De 5 trainingen die op het programma stonden waren nodig om in het ritme te komen, maar nog voor de lunch monteerden we de wedstrijdmotor. We hebben meerdere afstellingen geprobeerd.

Na de lunch monteerden we een nieuwe set (scanned practice) banden en reed iedereen verplicht met een transponder.

De opzet van de BNL is trainen op vrijdag en zowel op zaterdag als zondag een afzonderlijk  wedstrijdprogramma. Dat is leuk, want je rijdt dan veel races in een weekend. Op beide dagen vrije training, kwalificatie, twee series en een final en je leert daar heel veel van.

Het startveld in de Junior Max bestond uit 39 coureurs uit diverse landen van Europa en daarbuiten.

Zaterdagochtend na de vrije training om 08.00 uur werd de kwalificatie gereden op een nieuwe set banden (verplicht) en Sen realiseerde een 26e tijd.

Vlak na de start werd hij even van de baan getikt en kon wel weer verder. Hierdoor miste hij zijn sleepje en viel zijn plan A in duigen.

Vervolgens moesten er twee series gereden worden. Sen mocht de eerste serie starten op P18 aan de buitenkant en eindigde op P13.

De tweede serie vanaf P16 had Sen de snelheid niet en verdedigde hij te veel, waardoor hij niet meer aan het racen was. Eindigde op P21.

Beide resultaten waren voldoende voor directe plaatsing voor de final vanaf P22.

De final ging ook niet zo lekker en eindigde voor Sen op P18.

Overall resultaat Dag 1 was P19 van de 39. De eerste race dag 2019 zat erop.

Kart netjes schoongemaakt en klaargezet voor de volgende ochtend en nog even een biertje met Hans gedronken.

Daarna met opa Teun en oma Ria een hapje gegeten in Genk bij een goede Italiaan.

Zaterdagavond regende het licht en op zondagochtend was de baan voor de vrije training half nat, half droog. Sen vertrok op slicks en had de snelheid er heel lekker in zitten met een 5e tijd.

Kwalificatie deed Sen heel goed en realiseerde zijn snelste tijd ooit op Genk, een 55.8 op nieuwe banden. Het was genoeg voor een 15e plek overall in een veld van 39 rijders. Een mooie verbetering ten opzichte van zaterdag.

In de series ging het helaas niet goed. In beide series mocht bij starten op P10 en dat is een prima uitgangspositie. De eerste serie verloor Sen in de eerste ronden veel tijd en veel plaatsen. Naar eigen zeggen had hij weinig grip, maar Hans en ik zagen vooral genoeg verbeterpunten bij Sen zelf… Sen werd ongeduldig en zijn bumper klikte tijdens de serie in. De snelheid in deze serie was goed en hij vocht zich terug naar voren en kwam als 10e over de finish. Door de straf van 5 seconden werd dit P16. Rondetijden waren super goed en 0,1 seconde langzamer dan de snelste tijd.

Sen was helemaal over zijn toeren en de weg kwijt…

De tweede serie opnieuw gestart van P10 en ging weer niet goed. Oké, er werd behoorlijk hard geknokt en soms over het randje, maar dat is uiteindelijk aan de wedstrijdleiding om hier op in te grijpen. Ook hier waren de eigen race skills van Sen niet altijd even goed of slim, hoewel hij dat zelf helemaal anders zag. Hij heeft zeker in de slotfase enkele beuken gekregen waardoor hij terugviel naar P21. Na de finish verloor hij de controle over zichzelf helemaal. Ik weet niet precies wat er allemaal gebeurd is, maar zelfs ik werd apart genomen door een official over het gedrag van Sen.

Dat kan gewoon niet en is niet professioneel. Je moet jezelf (leren) beheersen en het is duidelijk dat Sen hier iets mee moet doen, dit kan niet, dit mag niet.

Beide resultaten waren niet genoeg voor rechtstreeks plaatsing voor de final ( 1 t/m 28), maar Sen kreeg nog een Second Chance heat en mocht op de eerste startrij vertrekken op P2.

De nummers 29 t/m 39 moesten knokken voor de laatste 6 startplekken, dat moest lukken.

Bij het wegrijden uit de pits viel de kart van Sen meteen al stil en werd hij door iedereen ingehaald. Hij kon verder, maar had geen snelheid. Hij moest noodgedwongen de opwarmronde afbreken en de pits in. Daar bleek de benzineslang van de brandstofpomp naar de carburateur los geschoten….

Karma ?

Dit kon er wel bij en de teleurstelling en frustratie was groot. Een heel zuur einde van het weekend en eigenlijk helemaal niet nodig, vooral door de goede start van de dag.

Nu de emotie is verdwenen kunnen we zeker goede dingen mee nemen. De snelheid van Sen was goed en constant. Alleen mist hij gewoon race ervaring na een te lange winterstop (te weinig trainingen) en wellicht wat meer ervarenheid van de anderen.

Opa Teun en Oma Ria bedankt voor jullie support!

Sen bedankt zijn sponsoren Geijsel Kroon, OTUA.nl, Bouwbedrijf Jan Piet Leguijt, ROFINA, Era Richmen en Attentio Zeefdruk voor de ondersteuning.

Volgende race is Rotax Max Euro Trophy in Genk van 18 t/m 21 april a.s. 

De organisatie van deze wedstrijden is gewoon schitterend.