Verslag van Marc Roodenburg
Foto’s van Kartphoto

We vertrokken woensdagmiddag naar Genk en kwamen daar einde van de dag aan na een voorspoedige rit met de aanhanger. Het was een mooie zonnige dag en we hebben direct alles uitgeladen in de tent.
Daarna samen met Hans een hapje gegeten in Urmond en daarna terug naar onze B&B.

Op donderdag stonden er 5 trainingen op het programma, zodat we genoeg afstellingen konden proberen. Alle dagen was het schitterend weer en warm.
Drie trainingen in de ochtend en twee in de middag. Om 09.30 uur ging de eerste sessie van start voor de even nummers. Sen rijdt met nummer 222.

Hans van Zuylen was onze teambegeleider en in overleg met Hans probeerden we meerdere afstellingen uit. Het leidde niet echt tot veranderingen en de snelheid was niet zoals gehoopt.

We hebben verschillende motoren uitgeprobeerd en monteerden voor de laatste sessie op de dag de definitieve wedstrijdmotor.
Einde van de middag haalden we onze bestelde nieuwe sets scanned practice tyres op, waar we vrijdag de trainingen mee moesten rijden.

Op vrijdag stonden er net als op donderdag weer 5 trainingen op het programma.
Vanaf de tweede sessie reden we verplicht met transponder en de gescande trainingsbanden.
Daarna werd ook wel meteen duidelijk dat Sen de snelheid absoluut niet had.

We konden door middel van data analyse met de laptop de sessies na afloop telkens met elkaar vergelijken en we zagen wel dat Sen moeite had met bepaalde rempunten op het circuit.
Wat we ook probeerden in de afstelling om hem te helpen, het leverde helemaal niets op.
Behalve frustratie.

Het startveld bij de Junioren bestond uit 39 coureurs uit diverse landen van Europa en daarbuiten.

Op zaterdag ging het dan allemaal echt van start. Na twee korte vrije trainingen stond de kwalificatie van 7 minuten op het programma. Dat gebeurt in twee gelijke groepen, die de computer in deelt.
Gezien de afgelopen dagen waren de verwachtingen erg laag.
Sen realiseerde een 34e tijd, maar wat vooral op viel was dat hij de snelste tijd reed van de afgelopen dagen met een enorme verbetering van 0,7 seconden per ronde.
Waar haalde hij dat nou vandaan na twee dagen ploeteren ?

Vervolgens stonden in de middag twee heats op het programma van 7 minuten.
Sen werd ingedeeld in groep A en reed heat A-B en A-C.
In beide heats vertrek je vanaf dezelfde startplek, die afhankelijk is van je kwalificatie.
Sen startte beide heats vanaf P23.

De eerste heat ging nog niet zo lekker, we zagen een paar halve inhaalacties, maar uiteindelijk reed hij wel naar een 15e plek, mede door een paar crashes en dat was een aardig begin natuurlijk.
De tweede heat aan het einde van de middag ging veel beter en ook daar profiteerde Sen van een paar flinke crashes waar hij omheen kon; hij kwam als 9e over de finish.
Dat betekende 24 punten (15+9) en dat zou zeker genoeg zijn voor rechtstreekse plaatsing bij de eerste 28 voor de Finales op zondag; gelukkig geen Second Chance….
Dat hadden we echt niet verwacht na de moeizame donderdag en vrijdag.

We gingen met onze vaste supporters Opa Teun en Oma Ria lekker uit eten in Zutendaal en tijdens het eten kregen we de definitieve startopstelling voor de eerste finale op zondag door; P14 !!
Ongelofelijk.

Op zondag leefden we vrij ontspannen toe naar de eerste finale die om 11.10 uur gereden werd.
Ronald en Heidi kwamen ook kijken, samen met nog een paar mensen uit ons team; erg leuk!

Sen startte op P14 aan de buitenkant en verloor de eerste ronden wat plaatsen en reed halverwege op P18 toen hij vlak voor onze neus keihard van de baan werd geramd op zijn achterbumper. Hij vloog door het gras de kussens in en moest uitstappen en zijn kart op de baan trekken, terwijl iedereen voorbij reed… Tja, hier doe je dus niks aan en keurig doorgereden en finish op P32….

De tweede finale benader je dan toch anders, omdat je vanaf P32 in een mindere positie bent, maar Sen had zin om veel rijders in te halen. Daar kwam bij de start helaas weinig van terecht en Sen kon een crash niet ontwijken waardoor zijn bumper ‘in klikte’, maar gelukkig kon hij wel verder.
Pas laat in de sessie had hij de goede race pace en reed hij tijden van de top-6.
Over de finish op P20, maar door de straf vanwege de bumper op P25 in de stand.

Overall 27e van het weekend van de 39e en dat kwam natuurlijk vooral door zeer onsportief gedrag van een andere rijder in de eerste finale; iets waar Sen niets aan kon doen en wat hij ook niet kon ontwijken. Blijkbaar hoort dit er allemaal bij, het went alleen nooit…
Gezien waar we op donderdag en vrijdag vandaan kwamen kunnen we wel leven met het eindresultaat en nemen we de goede dingen mee naar Mariembourg.

Hans van Zuylen bedankt voor de gezellige dagen en de prima ondersteuning!

Opa Teun en Oma Ria, Ronald en Heidi, bedankt voor jullie support!

Sen bedankt zijn sponsoren Geijsel Kroon, OTUA.nl, Bouwbedrijf Jan Piet Leguijt, ROFINA, Era Richmen en Attentio Zeefdruk voor de ondersteuning.

Volgende race is het officiële NK 2-takt van de Chrono van 10-12 mei a.s. in Mariembourg (België).